onsdag 7 mars 2012

DN idag

Har ni läst artiklarna i DN idag där Andreas Eenfeldt och Mai-Lis Hellénius uttalar sig om den heta matdebatten? Jag tycker det är synd att experterna alltid ska dra saker till sin spets. Jag tror verkligen inte att det finns endast en kost som är den rätta och som passar alla. Jag tror att medelhavskosten är jättebra för många människor och jag tror att lchf är jättebra för andra. Vi är ju alla så olika med olika kroppar och olika livsstilar. Vi måste ju kunna prata öppet om mat och göra våra egna val utan att det ska vara så laddat!

4 kommentarer:

  1. Tyvärr verkar det som om det finns en stor övervikt av rabiata LCHF förespråkare som går till angrepp, än vad det finns från det motsatta lägret.

    Värst och bäst är naturligtvis de autonoma veganerna.

    SvaraRadera
  2. Jo om inte annat så finns det väldigt starka röster i lchf-lägret som får lchf att verka vara något slags religion med några få rättstrogna som skriver reglerna för alla andra. Då blir det ju lika fel som när livsmedelsverket sätter upp sina "regler".

    SvaraRadera
  3. Jag tillhör nog tyvärr den rabiata skaran. Men vi bits egentligen bara när någon säger att det vi gör är fel. Skälet till att vi försvarar oss så argsint är att vi är väldigt arga på de kostråd vi tidigare fått, och vill berätta det för alla.
    Att ta bort kolhydraterna sänker blodsockret, och det är väldigt många människor som helt plötsligt förlorar sina fettreserver av det. Jag kan bara tala för mig själv, men känslan av att jag "återhämat mig" efter en livslång förgiftning är påtaglig.
    Så det är förklaring till varför vi biter ifrån så ordentligt. Vi mår plötsligt bra, bättre än vi någonsin gjort, och så ser vi folk omkring oss som brottas med samma problem som vi en gång hade, men vägrar att ta till sig vad vi har att berätta om vår egen förbättring.

    DET är enerverande, och ni hade kanske känt samma ilska i samma situation.

    I all välmening och som medmänniska kan jag rekommendera att prova att ta bort kolhydraterna ur kosten, om så bara för en vecka eller två. Jag hade inte bråkat om resultatet varit tvivelaktigt. För dom flesta är resultatet överväldigande och positivt shockerande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jonas! Det är jätteroligt att höra att du mår så bra med lchf. Jag förstår din frustration, när man hittat något som funkar så bra så vill man ju dela med sig av det så att andra också får känna de positiva effekterna. Jag äter själv lågkolhydratkost och mår toppen.

      Men jag tycker att debatten i media ger fel intryck av lchf, att det är något väldigt strikt och att man måste följa en massa regler till punkt och pricka. Att det inte finns utrymme för ens ett äpple eller en kaka ibland. Det är nog avskräckande. Jag tror att fler skulle våga prova lågkolhydratkost om det inte var så benhårda regler kring vad man får och inte får äta.

      Radera