måndag 20 februari 2012

Veckans middagar

Jag brukar göra en matsedel för måndag-fredag innan jag åker och handlar. På så vis  behöver jag aldrig stå och fundera på vad jag ska laga för mat och så finns det alltid hemma. Det blir ibland att jag avviker lite från planeringen, kanske byter dagar om man kommer hem sent en dag och inte hinner laga det man tänk eller att jag ändrar maträtten lite grann.

Jag lagar också nog mycket mat för att det ska räcka till lunch dagen efter. Om jag gör grytor eller stora gratänger kan det räcka till två luncher.

Den här veckan blir det följande:
Måndag: Kycklinggryta mer ris
Tisdag: Laxfileér med fetaost
Onsdag: Broccoligratäng och skinka
Torsdag: Köttfärsbiffar med morot och tzatzik
Fredag: Enchiladas

Jag brukar handla inför helgen på fredagen för då vet jag mer vad vi ska göra. Det blir ju ofta att man är bortbjuden på middag eller att man får gäster. Eller att man är ute någonstans och middagen blir 3 grillade korvar. :-)

Planeringen inför veckan gör jag på söndag kväll och handlar på måndag då affärerna har fått in färska varor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar